Most z dánské Kodaně do švédského Malmö byl do provozu uveden v roce 2000. V současné době se jedná o druhý nejdelší pevný most na světě. Cesta přes mořskou úžinu Öresund po mostě trvá jen pětatřicet minut. Kromě motorových vozidel je stavební komplex uzpůsoben i dopravě železniční. Za použití mostu platí řidiči mýtné.

Historická událost

Když byla v srpnu 1999 položením posledního mostního dílu dokončena hrubá stavba Öresundského mostu, byla to sláva, která v Dánsku i v jižním Švédsku přitáhla k moři tisíce nadšených i zvědavých Seveřanů.

Öresundský most

Milióny Skandinávců sledovaly v přímém přenosu na televizních obrazovkách ceremoniál, jemuž vévodili švédská korunní princezna Victoria a dánský korunní princ Frederik.

Zástupci královských rodin se tehdy setkali ve výšce 68 metrů nad mořskou hladinou na místě, které je oficiálně švédským státním územím. Námořní hranice mezi Švédskem a Dánskem totiž leží o 600 metrů dále západním směrem.

Za královské účasti

Příští rok v březnu byl most z dánské Kodaně do švédského Malmö oficiálně prohlášen za dokončený. Do jeho zprovoznění však zbývalo ještě sto dní. Slavnostního otevření byli v sobotu 1. července 2000 přítomni dánská královna Margarethe II. a švédský král Carl XVI. Gustaf.

Myšlenka víc než stoletá

Idea mostního překlenutí úžiny pochází z konce 19. století. Ve třicátých letech dvacátého století dostaly plány vztahující se k mostu reálnou podobu.

Švédská i dánská vláda odsouhlasily gigantický projekt, jehož výstavba přišla na několik desítek miliard švédských korun, v roce 1991 a po výběru stavebních firem a vypracování projektové dokumentace se začalo stavět v letech 1995 a 1996.

  • Stavba byla zahájena v srpnu 1995.
  • První sekce mostu byla u švédského břehu položena 11. prosince roku 1997,
  • když o několik měsíců dříve byly do mořského dna zabudovány první mořské pilíře.
  • Hrubá stavba mostní části trvala přibližně dva roky.

Öresundský most mezi Švédskem a Dánskem

Stavba je kombinací 7845 metrů dlouhého mostu ze švédské strany, který na uměle vybudovaném ostrově Pepparholm o délce 4055 metrů uprostřed průlivu Öresund přechází v podmořský tunel (3510 m), zabořený až 10 metrů pod dno úžiny.

Z podzemí se vyjede na poslední úsek, 430 metrů dlouhý uměle vytvořený poloostrov na dánské straně. Za ním je kodaňské letiště Kastrup, největší letecký přístav v severní Evropě.

  • Celé spojení od břehu ke břehu dosahuje délky téměř 17 kilometrů.
  • Most je dvoupatrový – po vrchním patře, uprostřed mostu – 57 metrů nad hladinou – vede čtyřproudová dálnice,
  • zatímco pod ní mohou přejíždět ze Švédska do Dánska a naopak jezdit vlaky rychlodráhy (280 denně).
  • Ve střední části je most zavěšen mezi dvěma 200metrovými pilíři vzdálenými od sebe 490 metrů.

Pro jednu jízdu (jedno z kterého směru) se v roce 2017 platilo mýtné:

  • € 23.00 motocykly
  • € 45.00 osobní automobily.

Foto: Öresundský most (pixabay.com)

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.