Při vjezdu do Norska autem se hranice překračují Švédska, Finska nebo Ruska. Ve všech případech je třeba počítat s celními kontrolami. Po norských silnicích se jezdí vpravo. Doprava v Norsku je poměrně klidná, protože většina řidičů je disciplinovaná a dodržuje dopravní předpisy. Jen v některých městských centrech mohou být řidiči trochu mateni mnohými jednosměrkami.

Jak do Norska autem

  • Z Německa se lze přepravit trajektem z Kielu do Osla. Jinou možností je trajekt z Hamburku.
  • Z Dánska se lze nechat na trajektu přepravit z různých přístavů: (Frederikshavn, Hirtshals, Kodaň) různých norských přístavů (Oslo, Larvik, Kristiansand, Stavanger, Bergen).

Informace na cestu

Pohonné hmoty nejsou v Norsku nijak levné. V září 2017 to bylo průměrně kolem 15 norských korun za litr. V některých lokalitách Norska mohou být čerpací stanice od sebe vzdáleny i víc než sto kilometrů, takže třeba myslet na rezervu.

  • Zimní pneumatiky jsou nezbytné. Nedoporučuje se vyjíždět, je-li očekáván sníh a led. Navíc – bohužel – v Norsku není možná spolehlivá předpověď počasí.
  • Zimní pneumatiky musí mít minimálně 3 mm hluboký vzorek.
  • Vozidla těžší než 3500 kg musí být povinně během zimy vybavena sněhovými řetězy.

Mýtné a průjezd tunely

Na norských silnicích se platí mýtné. Většina silnic do systému AutoPass. Návštěvník může zaregistrovat svou evidenční značku jen na dobu trvání jeho pobytu a mátné si předem předplatit. Nevyužité předplatné mu je pak vráceno. (Poznávací značka je fotografována za jízdy pod portálem přes silnici).

  • Víc informací řidiči najdou na specializovaných stránkách.

Norsko je zemí tunelů. Jsou jich tisíce a pro neznalé jsou fascinující. Nejdelší měří 24,5 kilometrů, ale častější jsou jeden až tři kilometry dlouhé. Průjezd tunely mnohdy znamená silný zážitek: Výjezd z tunelu je na most přes hlubokou rokli, hned zase vjezd do tunelu s klesáním 12%  – a podobné nezapomenutelné okamžiky.

Dopravní pčedpisy v Norsku

Obecně platí v Norsku stejné předpisy jako jinde v Evropě. Policejní kontroly jsou běžné a pokuty velmi vysoké. Jezdí se vpravo a na cestách bez značení platí přednost zprava.

  • Autobusy mají přednost při opouštění autobusové zastávky, kde je rychlostní limit 60 km/ h nebo méně. Vlaky, tramvaje a lehká železnice mají přednost dokonce i z levé strany.
  • Rozsvícená přední světla jsou povinná i přes den.
  • Chodci mají přednost na všech značených křižovatkách bez semaforu. Musíte zastavit i v případě, že se chodec ještě nenachází na vozovce, jen projeví záměr přecházet. Toto pravidlo se přísně kontroluje a krom pokuty může za porušení být řidiči odebrán řidiřský průkaz.

Povolená  rychlost je:

  1. 80 km/h mimo město a na dálnicích,
  2. 50 km/h v městských oblastech.

Očekává se také, že řidič sníží rychlost na bezpečnou úroveň například v mlze, v silném dešti nebo při sněhu. Na druhou stranu je považováno za neslušné jet pomalu, když si třeba chce posádka vozu užít výhled na krajinu a brzdí provoz. Pomalá vozidla jezdí v odstavném pruhu. Pro zastávky slouží odpočinkové plochy.

  • Koncentrace alkoholu v krvi nesmí překročit 0,2 ‰. Jedno malé pivo může stačit. Toto pravidlo je přísně kontrolováno a ti, kteří jej poruší, riskují obrovskou pokutu založenou na příjmech, na dlouho (nebo dokonce na neurčito) pozastavení řidičského průkazu a vězení.
  • Předjíždění je povoleno pouze na dlouhých přehledných rovinách. Doporučuje se pžedjíýdět pouze tehdy, pokud je to skutečně nutné.
  • Použití houkačky vozidla je považováno za nevhodné a může být pokutovíno, jestliže nebylo použito ve stavu nouze.

Před plánovanou cestou vozem do Norska je třeba znovu důkladně prostudovat norské dopravní předpisy, protože pokuty jsou skutečně vysoké.

Situace na norských silnicích

Norské silnice mají různou kvalitu. Hlavní silnice jsou označené „E“ před číslem. Například E6 je hlavní severojižní koridor ze Švédska přes Oslo do Kirkenesu ve velmi východní části severního Norska. (Víc na automapě).

Ostatní hlavní silnice (národní dálnice „riksvei“) mají nízké jedno- nebo dvoumístné číslice, z nichž nejdůležitější jsou označeny bílými písmy na zeleném pozadí.

  • Při jízdě po strmých horských cestách je nejlepší použít nízký rychlostní stupeň a brzdit motoerem. Brzdy se mohou přehřát.
  • Přes vozovky dost často skáče vysoká zvěř.

Autem po Norsku v zimě

Řízení auta v zimních podmínkách může být skutečnou výzvou pro nezkušené řidiče. Zlaté pravidlo pro jízdu na sněhu, ledu a náledí: nespěchej.

Mnoho horských komunikací bývá dočasně uzavřena během špatného počasí a úřady běžně vydávají informace o situacích na cestách v rozhlase, televizi a internetu. Doporučuje se mít ve voze teplé oblečení, jídlo a pokrývky, pro případ vynucené zastávky. Rovněž je třeba počítat s případným odložením cesty. 

Některé horské průsmyky, včetně populárních silnic kolem Geirangeru, jsou v zimě zcela uzavřeny (typicky leden až květen). Jiné horské silnice mohou být během špatného počasí uzavřeny na kratší období (několik dní nebo pouze jednu noc).

Silnice, které jsou v zimě vždy uzavřeny („vinterstengt“):

  • Silnice 55 Sognefjell (listopad-květen)
  • Silniční 51 Valdresflya (prosinec-duben)
  • Silnice 63 Geiranger (listopad-květen)
  • Silnice 63 Trollstigen (říjen-květen)
  • Cesta 13 Gaularfjell (prosinec-květen)
  • E69 Nordkapp (Severní Kapsko) (říjen-duben)

Vzdálenost a doba jízdy

Návštěvníci často podceňují vzdálenosti a čas jízdy v norské krajině. Klíčové vzdálenosti autem:

  • Oslo-Bergen 500 km/8 hod
  • Oslo-Stavanger 540 km/8 hod
  • Oslo-Trondheim 500 km/8 hod
  • Trondheim-Bodø 700 km/12 h
  • Oslo-Geiranger 450 km/7 h
  • Oslo-Flåm 350 km/5 hod
  • Bodø-Tromsø 600 km/10 h
  • Bergen-Geiranger 400 km/7 h
  • Bergen-Flåm 170 km/3 hod
  • Ålesund-Trondheim 300 km/6 hod

Ilustrační foto: pixabay.com

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.