Vydat se do Švédska autem, to je dobrý způsob, jak poznat co největší díl země ve vymezeném čase a podle vlastní volby. Než se řidič vydá na cestu, měl by se seznámit se všemi dopravními specifiky automobilového provozu ve Švédsku. Je užitečné také navštívit specializované motoristické stránky, na kterých své zkušenosti sdělují ti, kteří s cestováním autem do Švédska už mají zkušenosti.

Cesta autem do Švédska

Třebaže ve Švédsku platí v zásadě stejné dopravní předpisy jako v jiném evropském státě, je nanejvýš vhodné se před jízdou seznámit s plným zněním švédských předpisů. Aby měl řidič jistotu, protože na dodržování zákonů a předpisů si ve Švédsku potrpí, a to velmi. Sankce za porušení jsou citelné, a nemusí to být jen vysoká pokuta.

Ze švédských dopravních předpisů

Všechna vozidla ve Švédsku musí mít za jízdy stále rozsvícená světla. Jestliže řidič zapomene, protijedoucí ho upozorňují blikáním. Během dne mohou být místo běžných světlometů použity přední mlhové světlomety, ale nelze kombinovat mlhovky a světlomety.

  • Připnutí bezpečnostního pásu je povinné pro všechny v autě.

Zima na silnicích

Od 1. prosince do 31. března (v případě zimních podmínek) musí být vozy opatřeny zimními pneumatikami. Mimo tuto dobu mohou být zimní pneumatiky použity v případě, že jsou místní silnice považovány za „zimní“. Pneumatiky musí být označeny jako M + S, Ms, MS, M & S, MS. Platí to i pro zahraniční vozy.

  • Pro zimní provoz v severských podmínkách, kdy nejsou výjimečné ani teploty minus 30 stupňů C a více, je spuštění motoru auta bez speciálního elektrického předehřívání nemožné. Proto jsou u všech parkovišť ve městech a na vesnicích nad polárním kruhem malé stojánky s elektrickými přípojkami pro auta.

Švédské silnice

Evropská silniční síť ve Švédsku jsou silnice s nejvyšší kvality. Dvě důležité cesty jsou:

  • E6 – z Trelleborgu přes Malmö Göteborg a pak celou cestu do Osla (Norsko).
  • E4 – z Helsingborgu (poblíž Malmö), do Stockholmu a pak až na sever až k Haparandě na finské hranici.

Velká část evropských silnic je dálnicemi. Národní silnice (riksvägar) mají dvě číslice. Z hlediska kvality jsou také velmi dobré. Evropské silnice a národní silnice jsou dostatečně opatřeny značkami a informačními cedulemi.

Situace na švédských silnicích

Řízení ve Švédsku je docela klidné a není tak agresivní, jako na „kontinetu“. Musí se počítat se stálým předjížděním. Na dálnicích nedochází k velkým omezením rychlosti a lidé se vždy pokusí předjet. Švédové jsou v porovnání s jinými zeměmi poměrně klidní. Mají tendenci stále jezdit v levém pruhu. Jsou-li pruhy tři, drží se v prostředním, i když je vpravo volný pruh.

Dopravní zácpy jsou časté ve větších městech, jako je Stockholm , Göteborg a Malmö, zejména během dopravní špičky –  ráno mezi sedmou a devátou, odpoledne od 16.30 do 18.00 hodin. Část dálnice E4, která prochází západními částmi Stockholmu, je nejrušnější cestou Švédska. Silnice 55 mezi Norrköpingem a Uppsalou je dobrou alternativou k E4 a může ušetřit mnoho času tím, že se řidiči vyhnou dopravním zácpám ve Stockholmu.

Omezení rychlosti

Aktuální omezení rychlosti jsou velmi dobře označena. Značky rychlosti jsou v km/h. Značky s omezením jsou obvykle 30, 50, 70, 90 a 110. V poslední době se ale objevují nové mezní hodnoty rychlosti 40, 60, 80, 100 a 120. Dvě rychlostní značky na každé straně silnice znamenají počátek nové rychlosti. Jedna značka vpravo znamená, že se jedná o rychlost na této silnici, ale nedochází ke změně rychlosti.

  • Standardní rychlost silnic mimo zastavěná místa je vždy 70 km/h, pokud není uvedeno jinak.
  • Od roku 2001 byly zavedeny nebo byly změněny některé nové značky, které také naznačují omezení rychlosti.
    Značka Freeway (Motorväg) nyní znamená 110 km /h.
    Značka Freeway (Motorväg) je vždy zveřejněna společně s označením udávajícím rychlostní limit této cesty.
  • Značka vysokorychlostní silnice (Motortrafikled) udává 90 km/h (100 km/h na silnicích s oplocením mezi pruhy od roku 2008).
  • Začátek obce je také vždy zveřejněn společně s značkou rychlosti.
  • Překročení rychlosti je drahé.

Nebezpečí střetu s divokou zvěří

Ne cestách je třeba počítat s přítomností divoké zvěře. Silnice jsou sice opatřeny varovnými prvky a kilometry plotů, aby se zabránilo vstupu zvěře na vozovku, ale není to všude a nejsou žádné záruky, že se tak nestane. Lišky nebo jiná menší zvířata způsobí na vozidle jen malou škodu, ale divočák, los nebo jiná vysoká zvěř – to je horší. Náraz do losa zlikviduje jakékoliv normální auto a cestující budou rádi, že tak silný náraze při vysoké rychlosti přežili.

Na severu země se také pohybují stáda sobů, která přecházejí z pastviny na pastvinu. Řidičům ve Švédsku se doporučuje zvýšit pozornost:

  • při východu a západ slunce,
  • na jaře
  • v lovecké sezoně na podzim,
  • v blízkosti na okraje lesa.

Mnoho zvířat je velmi aktivních při setmění a za úsvitu. Také hledá jejich pitnou vodu v potocích a jezerech – a mnoho jezer je v blízkosti silnic. Během lovecké sezony se zvěřina stává nervózní a pohybuje se mnohem nerovnoměrněji než obvykle.

Pokud řidič narazí na zvíře, oznámí nehodu na 112. Zabít zvíře náhodou není trestné, ale nehodu neoznámit už incident je. Jestliže zvěř utekla, musí řidič oznámit místo, kde ji naposledy viděl. Vyškolená lovec se psem zvěř dohledá. Zraněné zvíře nesmí nikdo dobíjet, pokud to není policista nebo školený profesionál.

  • Mimochodem, lov je jednou z nejpopulárnějších a nejprestižnějších národních zábav a zkušení lidé mohou být konzultováni a přivoláni prakticky všude.

Ilustrační foto: pixabay.com

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.